Pranayama
,

Pranayama er kontrol af vejrtrækning

Pranayama er bevidsthed om åndedrættet – kontrol af vejrtrækning. På sanskrit betyder “Prana” Livskraft eller vitale energier i kroppen (åndedrættet), og “ayama” betyder forlængelse/kontrol. Så Pranayama er “kontrol af åndedrættet”.  Det er livskraften, som både giver energi og afslapper i kroppen.

Pranayama er en integreret del af yoga. Den kontrollerede vejrtrækning støtter udførelsen af yogastillinger (asanas) og afslapper sindet i forbindelse med meditation.

Man kan styre rytmen af pranic energi med pranayama og opnå en sund krop og sind. I sine tekster om Yoga Sutras nævner Patanjali pranayama som en måde hvorpå, man kan opnå et højere stadie af bevidsthed, og det at holde vejret er en vigtig øvelse til at opnå Samadhi. Hatha Yoga taler også om 8 typer af pranayama, som vil gøre din krop og sind sundere. Fem typer af prana er ansvarlige for forskellige pranic aktiviteter i kroppen. Disse er Prana, Apana, Vyan, Udana og Samana. Af disse er Prana og Apana de mest vigtige. Prana flyder opad og Apana flyder nedad. At praktisere Pranayama skaber balance i aktiviteterne af disse pranas, hvilket resulterer i en sund og krop og et sundt sind.

 

Typer af Pranayama

  1. Stille vejrtrækning
  2. Dyb vejrtrækning
  3. Hurtig vejrtrækning
  4. Tribandha Pranayama
  5. Nadi Shuddhi Pranayama eller Anuloma – Viloma (Alternativ vejrtrækning gennem næsen I)
  6. Anuloma – Viloma (Alternativ vejrtrækning gennem næsen II)
  7. Suryan Bhedan Pranayama (Vejtrækning gennem højre næsebor)
  8. Ujjayi Pranayama
  9. Bhramari Pranayama
  10. Pranayama fra Hatha Yoga

Forberedelse til Pranayama

Ligesom at folk bliver tiltrukket af Yoga Asanas, bliver de tiltrukket af Pranayama. Pranayama processen beskæftiger sig med vejrtrækningen, indikationen af liv. Derfor kan det skade en, hvis man gør det forkert. Denne frygt afskrækker mange fra at begynde på Pranayama. Den anden årsag til dets upopularitet er manglen på lærere, som kan lære det videnskabeligt. Men det betyder dog ikke, at det er så besværlig en proces, at den ikke kan udføres af et almindeligt menneske. Tværtimod kan man hurtigt lære og opleve de vidunderlige og endda utænkelige fordele, hvis det læres og udøves under vejledning fra en øvet person.

Læs også:   De 5 Niyamas hjælper os med at vedligeholde et positivt miljø

Før man undersøger vejrtrækningsøvelser er det nødvendigt at forstå vejrtrækningsprocessen. Den involverer primært to aktiviteter; at indånde og udånde. Den første af disse kaldes “Puraka” og den anden “Rechaka” på sanskrit. Disse to aktiviteter fortsætter uden stop lige fra fødsel til døden. Det stadie, når disse to aktiviteter pauses, kaldes “Kumbhaka” indenfor læring omkring Yoga. Pause efter indånding, Puraka, kaldes for “Abhyantara Kumbhaka” og efter udånding, Rechaka, kaldes “Bahya Kumbhaka”.

  1. Den rolige vejrtrækning, som fortsætter naturligt uden nogen indsats (Stille Vejrtrækning)
  2. Den langvarige vejrtrækning, som finder sted, når man bevidst gør vejrtrækningen langsommere (Dyb Vejrtrækning).
  3. Den hurtige vejrtrækning, som finder sted, når man bevidst øger tempoet af sin vejrtrækning (Hurtig Vejrtrækning).

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *