niyamas
,

De 5 Niyamas hjælper os med at vedligeholde et positivt miljø

Den anden del af Patanjalis otte-delte yoga system indeholder de fem interne Niyama (observans) praksisser. Disse praksisser udvider det etiske adfærdskodeks fra den første del, Yamas, til praktisering af yogiens interne krops miljø, sind og ånd. Praktisering af Niyama hjælper os med at vedligeholde et positivt miljø, som vi kan vokse i, og giver os den selv disciplin samt indre styrke, som er nødvendig for at komme videre af yogaens vej.

Shaucha (renselse)

Er et centralt mål for mange yoga teknikker, og det er det første princip af Patanjalis fem Niyamas. Yogierne opdagede, at urenheder i både vores eksterne miljø og vores interne krop i høj grad påvirker vores sindstilstand og forhindrer opnåelsen af reel visdom og spirituel frihed. Praktisering af Asana, pranayama og meditation renser kroppen og sindet, ligesom at det styrker kapaciteten til at bibeholde en ren sindstilstand. Vi skal også bevidst arbejde imod at omringe os selv med et rent miljø (hvilket inkluderer mad, drikke, venner, underholdning, boligtilbehør og transport) for ikke at få eksterne urenheder tilbage i vores kroppe og sind.

Samtosha (tilfredshed)

Handler om ikke at længes efter, hvad man ikke har, samt ikke at begære andres besiddelser. Yogiernes fortæller os, at når vi er fuldt ud tilfredse med alt, som livet giver os, så opnår vi sand glæde og lykke. Det er nemt for sindet at blive narret til at tro, at vi kan opnå vedvarende lykke igennem ejerskab af objekter, men både personlig erfaring og vismændenes lærdom beviser, at lykke opnået gennem materialisme kun er midlertidig. At praktisere tilfredshed befrier os fra den unødvendige lidelse af altid at ønske, at tingene var anderledes, og fylder os i stedet med taknemmelighed og glæde over alle livets velsignelser.

Læs også:   Yamas er moralen, etiske og sociale retningslinjer for Yogis

Tapas (askese)

Er en yogisk praksis af intens selvdisciplin og opnåelse af viljestyrke. I bund og grund handler Tapas om at gøre noget, som man ikke vil, som vil have en positiv effekt på ens liv. Når vores vilje er i konflikt med vores sinds ønsker, skabes en indre “ild”, som oplyser og brænder vores mentale og fysiske urenheder op. Den indre ild kan også bruges som en kilde til spirituel energi; yogierne siger, at praktisering af Tapas alene kan lede til frigivelsen af kundalini og opnåelse af oplysning. Tapas transformerer og renser os ligesom, at det muliggør bevidsthed og kontrol over vores ubevidste impulser og dårlige opførsel. Tapas forbedrer viljestyrken og personlig styrke, som hjælper os med at blive mere dedikerede i forhold til vores praktisering af yoga.

Svadhyaya (selvstudie)

Er evnen til at se vores sande guddommelige natur igennem overvejelser af vores livs lektioner og igennem meditation om sandheder afsløret af seere og vismænd. Livet byder på endeløse muligheder for at lære om os selv; vores fejl og svagheder giver os muligheden for at vokse, og vores fejltagelser giver os muligheden for at lære.  At eksaminere vores handlinger bliver et spejl, hvor vi mere klart kan ses vores bevidste og ubevidste motiver, tanker og ønsker. Den yogiske praktisering af Svadhyaya involverer også studiet af hellige og spirituelle tekster, som en guide til vores indre verden, hvor vores sande jeg har hjemme. Selvstudie kræver både at se, hvem vi er i øjeblikket og at se udover vores nuværende tilstand for at indse vores forbindelse med det guddommelige.

Læs også:   Pratyahara er den bevidste tilbagetrækning af energi

Ishvara Pranidhana (hengivenhed)

Er dedikation, hengivenhed og overgivelse af ens praksis’ belønninger til en højere magt. Dette Niyama fusionerer to almindelige aspekter af yoga: hengivenhed til noget større end en selv og den uselviske handling, karma yoga. Patanjali fortæller os, at for at opnå målet med yoga, skal vi opløse vores egocentriske natur og give slip på vores konstante identifikation med os selv. For at gøre dette skal vores praktisering af yoga og alle de fordele, som vi måske modtager fra denne praksis, ses som et offer for noget, som er større end os selv. Gennem denne simple handling af dedikation bliver vi mindet om vores forbindelse med en højere magt, og vores praktisering af yoga bliver hellig og fyldt med nåde, indre fred og umådelig kærlighed. De fundamentale dele af Patanjalis otte-delte vej med yoga, yama og niyama skaber et solidt fundament og stor mulighed for at udøveren kan bevæge sig ind i de dybere stadier af yoga med fokus, indre styrke og succes. At praktisere Yamas og Niyamas er en rejse og en proces. Tak et skridt, en Yama eller Niyama ad gangen og fortsæt med medfølelse og uden bekymring om perfektion. Som Swami Sri Kripalvanandaji sagde det: “Når man plukker et blad fra kransen af yamas og niyamas, vil hele grænsen følge trop.”

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *